تبلیغات
با هم بیاندیشیم : یادداشت های یک پزشک - تهاجم فرهنگی، نگاهی دوباره و دستهای پنهان (2)
 
با هم بیاندیشیم : یادداشت های یک پزشک

بسمه تعالی

14/09/1393

امروز در ادامه موضوع تهاجم فرهنگی كه گستره ای بس وسیع را در بر می گیرد به یك عارضه یا بلكه بیماری شایع در جامعه اشاره كنم كه مسئله شتاب و عجله و بی صبری بسیاری از مردم در امور مختلف است كه با نگاهی ساده به آنچه در اطرافمان می گذرد، به آسانی قابل شناسایی است.سلطه گران حاکم بر جهان در قرنهای اخیر برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه و طمع کارانه خود که مبتنی برافکار باطل خود یعنی پادشاهی جهان و حکومت بر تمام مردم روی زمین با انكار وجود خدا و آخرت می باشد به خود اجازه دادند که به هر کشور و ملتی دست اندازی و تجاوز کنند و منابع طبیعی و زمین های آنان را تصرف و غارت کرده و بر اساس نظام سرمایه داری حریص و سیری ناپذیر خود بر تمام شئون زندگی و جان و مال و ناموس ملت های مسلمان و غیرمسلمان حاکم و غالب شوند.این متجاوزان که ابتدا از قاره اروپا و سپس آمریکای شمالی بودند ، به سلطه گری اقتصادی و سیاسی قانع نشده و وارد حوزه های فرهنگی و اخلاقی و دینی و فکری ملتهای جهان هم شدند. این همان تهاجم فرهنگی است که در سالهای دور با تأثیرگذاری بر حاكمان و نخبگان و روی كار آوردن آدمهای سرسپرده خود چون رژیم پهلوی اهداف خود را دنبال كردند و با وقوع انقلاب اسلامی و كوتاه شدن دستشان از حاكمیت بر كشور ، همچنان به توطئه و دسیسه ادامه دادند و از طریق آدمهای خودباخته و خودفروخته سعی در نفوذ در اركان فرهنگی و اقتصادی جامعه نمودند.در سالهای دهه  1370 مقام بزرگوار رهبری بارها خطر تهاجم فرهنگی را مطرح کردند که متأسفانه مسئولان کشور درآن زمان و بعدها توجه چندانی به این موضوع نکردند وغرق در مسائل اقتصادی و صنعت و توسعه و مسائل سیاسی شدند و اینک با مشکلات فرهنگی و اخلاقی و معنوی فراوانی مواجه هستیم که تمام محیط زندگی جامعه ما را فرا گرفته اند.

نظام سرمایه داری جهانی (همان که به نام استکبار می شناسیم) با یک سرعت و شتاب بسیار زیاد در حال تولید انبوه کالاهای بیشمار برای مصرف بیشمار و اختراعات جدید برای تولید کالاهای جدید برای تغییر مداوم سلیقه و خواست مردم و مصرف باز هم بیشتر است و متأسفانه با تبلیغات پرحجم رسانه ها ذهنیت مردم جهان را روی آنها قفل کرده ( به اصطلاح فیکس یا تثبیت کردن ) و گویا همه این ماشین عظیم تولید انبوه و مصرف بی حد و حساب محصولات آن یک ضرورت قطعی و غیر قابل تغییر است ،یعنی تولید نیاز و مصرف و دور ریختن و باز هم مصرف  واسراف و نداشتن هیچ انگیزه و هدف عالی و الهی در زندگی.این سرعت و شتاب به تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی وارد می شود و اشخاص بدون اینکه متوجه باشند،همواره دچار شتاب زدگی و سرعت عمل می شوند و کندی و آهستگی یا متانت یک رفتار غلط و غیر عادی شناخته می شود که هر کسی که چنین باشد ، انسانی عقب مانده و ناهماهنگ با روند زندگی جامعه شناخته می شود ( اصطلاحی است که برخی به اینگونه افراد slow motion می گویند ، یعنی کند کار).نمونه بارز این شتاب و عجله را می توان در رانندگی روزمره مردم در شهرهایمان دید که البته در شهرهای بزرگ و کلانشهرها بارزتر است.اینجانب روزانه می بینم که بسیاری از افراد پشت فرمان خودروها گویا تحمل یک ثانیه کاهش سرعت را ندارند و تحمل اینکه خودروی دیگری جلوی آنها حرکت کند ندارند و به هر قیمتی می خواهند از همه خودروها سبقت بگیرند و از هر قسمت خیابان به قسمت دیگر تغییر مسیر می دهند تا به تصور خود از همه زودتر برسند و البته در شهرها این شیوه عمل نتیجه ای هم ندارد و اغلب تندروها با دیگر رانندگان با هم به یک مقصد معین می رسند یا در ازدحام و شلوغی خیابانها با بوق زدن و چراغ زدن به رانندگان جلوی خود فشار می آورند که یا تندتر برو مثل من یا راه مرا باز کن تا از همه جلو بزنم !! آنچه که به نظر مهم می آید ذهنیتی وارد شده به درون افراد است که به آنان می گوید : تندتر برو ، از همه جلو بزن ، زرنگ باش ، مواظب باش عقب نیافتی و ....

و این شیوه اخلاق و رفتار بر خلاف اعتقادات دینی و سنت های اجتماعی است که متانت و آرامش و صبر و حوصله در انجام کارها را توصیه می کند؛گرچه این هم مطلق نیست و در موارد اضطرار و خطر آنچه مهم است سرعت عمل است و کندی در این موارد باعث آسیب و ضرر بیشتر به انسانها می شود؛ مثلا" در جنگ ها و نیز حوادث سرعت تصمیم گیری و عمل اهمیت دارد و وقتی یك آتش سوزی اتفاق می افتد (یا غرق شدن کشتی در دریا یا زلزله) دیگر نمی توان به آهستگی و طمأنینه تصمیم گرفت و عمل كردو در این موارد سرعت عمل و تصمیم گیری مهم است.با وجود این در بسیاری از امور زندگی سرعت و شتاب نه تنها فایده ای ندارد ، بلکه باعث آسیب جسمی و روحی و اختلال در روند زندگی می شود.همانطور که گفتم این شتاب زدگی ناشی از یک تحمیل خارجی به روح وذهن انسان است ، بنده در مواردی شاهد بودم که راننده خودرویی با شتاب زیاد و ایجاد خطر برای دیگران بخصوص عابران پیاده از لابلای همه خودروها سبقت گرفت ( و هر لحظه امکان یک تصادف شدید بود ) و ناگهان به کناره راست خیابان پیچید و با ترمزی شدید متوقف شد و از خودرو پیاده شد ، در خودرو را کوبید و به دنبال کاری رفت !! براستی اینگونه رفتار جنون آمیز و در واقع بی ادبانه و ناپسند باعث به دست آوردن چه منافع بزرگ و جلوگیری از چه ضررهای بزرگی می شود ؟

نمود این شتاب زدگی را در موارد دیگر هم می بینیم.در فروشگاهی عده ای برای خرید آمده اند و به علت ازدحام مشتری فروشنده نمی تواند همه را در یک لحظه جواب دهد ، با وجود این برخی داد می زنند که : زودباش ، کار داریم و تحمل نمی کنند که دیگران کالاهای خریده شده را محاسبه و قیمت آنها را پرداخت کنند.به اداره ای برای انجام کاری مراجعه می کنیم باز هم همین وضع را می بینیم ، گویا در ازدحام مراجعه كنندگان و تنوع مسائل و مشكلات کار همه افراد باید در چند ثانیه انجام شود!!  به عابر بانک می رویم تا کار پولی انجام دهیم و به هر حال سلسله مراحلی دارد ، مواجه می شویم که شخص پشت سرمان به شدت ناراحت است و از ما می خواهد که فورا" برویم تا او کارش را انجام دهد. در ورود و خروج افراد به اماکن عمومی مشاهده می کنیم برخی ،دراتاق ها و سالن ها را به سرعت و بدون هیچ تأمل و سئوال باز می کنند یا به هنگام رفتن با شدت می کوبند . به پمپ بنزین می رویم تا خودرو را سوخت گیری کنیم و مشغول كار و راننده پشت سرمان بوق می زند و فریاد و گاهی هم بی ادبانه که : زودباش برو ، معطل نکن !!

بارها فكر می كنم دلیل اینهمه شتاب و بی صبری چیست ؟ رایج شده است كه برخی افراد كه خود را صاحب نظر هم می دانند ، می گویند زمانه (روزگار) چنین شده است و در قدیم مردم صبر و حوصله بیشتری داشتند !! بنده این دیدگاه را قبول ندارم.یعنی چه كه روزگار چنین شده است ؟ آیا تغییرات رفتاری و اخلاقی انسانها هم مثل تغییرات خورشید و ستارگان و سیارات آسمان است ؟ مگر جز خود انسانها چه عوامل دیگری تغییرات را ایجاد می كنند ؟ اینجا است كه باز هم به همان دستهای پنهان می رسیم ، دستهای ناپاك و توطئه گر كه معمولا" مردم عادی جامعه ( یا همان عوام الناس ) یا حتی خواص و نخبگان جامعه هم نمی توانند متوجه حضور و تأثیرگذاری آنها شوند ، چرا كه این دستهای پنهان بسیار پیچیده و مرموز عمل می كنند و شناختن آنها نیازمند بصیرت و تیزبینی است ( كه مقام بزرگوار رهبری بارها به بصیرت داشتن تأكید كردند ).جمله عامیانه ای كه می گوید زمانه یا روزگار چنین شده است ، نشان می دهد كه یا شناخت درستی وجود ندارد یا شناخت و درك واقعیت زحمت دارد و بسیاری افراد نمی خواهند دنبال زحمت بروند یا از درك و شناخت واقعیت ترسی پنهان وجود دارد كه ممكن است موقعیت و زندگی افراد را به خطر اندازد.به هر حال نتیجه این هجوم فرهنگی آنقدر آثار سوء فردی و اجتماعی دارد كه كم و بیش همه افراد جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد و مثالهای آن بسیار فراوان است ، مانند سركشی فرزندان در مقابل پدر و مادر ، اختلافات و دعواهای خانوادگی بین همسران یا فرزندان با والدین ، اختلافات و درگیریهای بین افراد جامعه و در شلوغی خیابانها و جاده هاو در محیط كار و بسیاری موارد دیگر.چرا سعی نمی كنیم ناهنجاری ها را بشناسیم و برای رفع و اصلاح آنها همت كنیم ؟ 

در یكی از نوشتارهای قبلی گفتم كه چندین عامل سبب تغییرات اخلاقی و رفتاری افراد جامعه و بخصوص جوانان شده است ، مثلا" موسیقی های تند و كوبنده و هیجان انگیز تحت عناوین جاز و رپ و راك انسانها را به تندی و خشونت و شتاب زدگی و بی صبری می كشانند و می بینیم كه برخی جوانان این نوع آثار موسیقی را با صدای بسیار بلند در خودروهای خود گذاشته و با سرعت و شتاب و حركات جنون آمیز رانندگی می كنند. بنده در این میان تولیدكنندگان و وارد كنندگان و فروشندگان این سیستم های صوتی قوی و عجیب و غریب برای خودروها (و نیز داخل منازل)را بشدت مقصر می دانم و بلكه خیلی بیشتر از استفاده كنندگان از این وسائل.برخی از این سیستم های صوتی آنقدر صدایشان بلند است كه حتی یك سالن بسیار بزرگ را پر می كند ، چه رسد به فضای اندك داخل یك خودرو یا حتی داخل خانه!!

تغییراتی که در ساخت انواع خودروهای جدید و مدرن انجام می شود و در مجلات و نشریات و رسانه ها هم تبلیغ می شود و بر رفاه و راحتی و سرعت بیشتر خودروها تأکید می شود نیز در نهادینه کردن فرهنگ شتاب و سرعت نقش دارد.براستی چه معنی دارد که خودروسازان و تاجران ( به عبارت درست بیزینس من ها )و تبلیغ کنندگان با افتخار از ساخت خودروهایی حرف بزنند که می توانند با سرعت 200 تا 300 کیلومتر در ساعت حرکت کنند؟ این سرعت جنون آمیز به چه کار می آید ( جز به ارضای امیال نفسانی و شیطانی )؟ در کدام کوچه و خیابان و حتی بزرگراه و جاده می توان با چنین سرعتی حرکت کرد؟ در صورت برخورد و تصادف با این سرعت چه نتیجه ای به بار می آید و چه اتفاقی می افتد؟ آیا اینها هم عوض شدن روزگار و زمانه است ؟

موارد دیگری که گفته شد شامل ورود شبکه های تلویزیونی ماهواره ای به داخل منازل و زندگی مردم است که مدام فیلم ها و نمایش های سرشار از سرعت و شتاب و خشونت و فساد اخلاقی و برهنگی یا ناامیدی و بدبینی و پوچ گرایی را به مردم عرضه می کنند و به صورت فیلم CD نیز در دسترس مردم قرار می گیرند ، همچنین مواد مخدر و روانگردان که نقش اساسی در تغییرات خلقی  و رفتاری و ایجاد هیجان و شتاب و بی صبری دارند و نیز داروهای نیروزا و نوشابه های گازدار و غذاهای فوری (به اصطلاح فست فودها).ما در آموزش پزشکی اصطلاحی داشتیم به نام مطالعات گذشته نگر (retrospective) که با مطالعه آماری موارد یک بیماری و علل و عوامل یا درمان های مختلف در گذشته به نتایجی می رسیدند.اکنون نیز با همین گذشته نگری می توان ارتباط بین ورود شبکه های ماهواره ای به داخل خانه ها و زندگی مردم که از ابتدای دهه 1370 و البته به صورت غیر رسمی و غیر قانونی شروع شده و بیش از بیست سال گذشته ، به افزایش شیوع مفاسد اخلاقی و رفتاری و بحرانهای روحی و معنوی و نیز بی صبری و شتاب  و سرعت در رفتارهای بسیاری از مردم پیدا کرد؛ همینطور از ارتباط شیوع مصرف مواد روانگردان چون شیشه و قرص اکستازی و داروهای بدنسازی و نیروزا با این تغییرات خلقی و رفتاری.

تغییرات اخلاقی و فرهنگی فقط همین یک یا دو مورد نیست.گستاخی ، بی ادبی ، بدزبانی ، با لحن خشن و بلند حرف زدن ، تمسخر و خندیدن به دیگران ، عدم رعایت حق دیگران ، گرایش به هجویات و هرزگی و چیزهای بی ارزش و بی اعتنایی به عقل و ادب و خیلی موارد دیگر.اصل نظام سرمایه داری مدرن که بر سرعت و شتاب بنا شده و همه مراحل کار و تولید کالا وارزش افزوده با سرعتی جنون آمیز همراه است و صاحبان سرمایه ها و شرکت های بزرگ کار افراد و تولید پول و ثروت را دقیقه ای و ثانیه ای حساب می کنند ، در این سیستم همه چیز آنی و لحظه ای است ، نه آسایش انسان ارزش دارد ، نه آرامش ، نه سلامت و نه معنویت و هدف نهایی زندگی و نه زندگی پس از مرگ و آخرت. نتیجه اش همین اجبار انسانها به سرعت و عجله و همواره دویدن است تا وقتی که بیماری و از کارافتادگی یا مرگ این نوع زندگی را متوقف کند. 

مهاجمان و غارتگران فرهنگی خارجی همین ها را می خواستند، آنها هدفشان این بود که صفات و خصوصیات خوب اخلاقی و فرهنگی و سنتی بر مبنای دین و معنویت را از ما بگیرند و با دگردیسی رفتاری و اخلاقی ما را در یک منجلاب بی اخلاقی غرق کنند و تسلط و حاکمیت خود را بر جهان تثبیت نمایند.در این میان  بگویم که چنین نیست که همه آنچه ما به عنوان فرهنگ و سنت های قدیم داشته ایم درست و بی عیب بوده است ، در عادات و رسوم و سنت های ما هم موارد اشکال فراوانی وجود داشته است که باید در یک نوشتاری جداگانه به آن بپردازم و خلاصه بگویم که به دلیل قرنها حکومت پادشاهان و سلاطین که اکثرا" تابع هوای نفس و قدرت طلبی بودند و به فکر اطاعت از خداوند و پیامبر و اجرای دین نبودند و نبودن حاکمیت امام معصوم و بندگان صالح ، گمراهی ها و خطاهای فراوانی در مسیر فکر و عمل و فرهنگ عمومی مردم اتفاق افتاده است.اگر به آیات قرآن کریم و روایات مراجعه کنیم مشاهده می کنیم که در چندین مورد به صبر و حوصله تأکید شده و ما را از شتاب و عجله بر حذر داشته است و تنها در امور خیر و ثواب و عبادت و بندگی خداوند توصیه به شتاب و عجله شده است.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: 

- فاصبر انّ وعدالله حقّ و لا یستخفّنّک الّذین لا یوقنون (سوره روم ،آیه 60):

پس صبر کن ، وعده الهی حق است و مبادا بی باوران تو را خوار و نااستوار سازند.

-یا ایّهاالّذین آمنوا اصبروا و صابرواورابطوا و اتّقوالله لعلّکم تفلحون (سوره ال عمران ،آیه 200 ):

ای کسانی که ایمان آورده اید پایداری کنید و دیگران را نیز به پایداری بخوانید و مرزبانی کنید و از خدا پروا کنید (بترسید) ، باشد که که رستگار شوید.

-یا ایّهاالّذین آمنوا استعینوابالصّبر و الصّلوة انّ الله مع الصّابرین (سوره بقره ، آیه 153 ):

ای کسانی که ایمان آورده اید از صبر و نماز مدد بجویید و بدانید که خداوند با صابران است.

-و لنبلونّکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین ( سوره بقره آیه 155 ):

وما بی گمان شما را با گونه ای از ترس و گرسنگی و نقصان مال و جان و محصول ، امتحان خواهیم کرد و ( تو ای پیامبر ) صابران را بشارت ده. 

-قال یا قوم لم تستعجلون بالسّیئة قبل الحسنه لو لا تستغفرون الله لعلّکم ترحمون ( سوره نمل آیه 46 ):

صالح ( به آنان ) گفت ای قوم من چرا پیش از خوبی ، شتابان به پیشواز بدی می روید و چرا به امید آنکه مشمول رحمت شوید از خداوند طلب مغفرت نمی کنید ؟

-من کان یرید العاجله عجّلنا له مانشاء لمن نرید ثمّ جعلنا له جهنّم یصلها مذموما" مدحورا" و من ارادالاخرة و سعی لها سعیها و هو مومنُ فاولئک کان سعیهم مشکورا" ( سوره اسراء ، آیات 18 و 19 ):

هر آنکه این دنیای زودگذر را بخواهد،ما برای هر آنکس که بخواهیم هرچه زودتر در همین دنیا در دسترسش نهیم سپس دوزخ را برای او مقرر کنیم تا سرافکنده و مطرود به آنجا پای نهد.

-ان هولاء لا یحبّون العاجله و یذرون وراءهم یوما"ثقیل"ا ( سوره انسان ، آیه 27 ):

اینان ( که می بینی ) دنیای زودگذر را دوست می دارند و روزی سخت و سنگین را پس پشت می افکنند.

و البته آیات و روایات فراوانی در این باره وجود دارد که انشاءالله اهل علم نظر دهند.

والّسلام علی من اتّبع الهدی   14 آذر ماه 1393

 

 

 

  





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 13 شهریور 1396 04:57 ق.ظ
Why viewers still make use of to read news papers when in this technological
world all is available on net?
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:16 ق.ظ
I visited several blogs except the audio feature for audio
songs existing at this web page is actually wonderful.
سه شنبه 22 فروردین 1396 08:20 ق.ظ
At this time it looks like Expression Engine is the preferred blogging
platform out there right now. (from what I've read)
Is that what you are using on your blog?
دوشنبه 14 فروردین 1396 08:33 ب.ظ
It's hard to find well-informed people for this subject, however, you sound like you know what you're talking
about! Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :